Veiligheid Incident Melding

VIM – Veiligheid Incident Melding

Tijdens het uitvoeren van werkzaamheden kunnen incidenten zich voordoen. Point O streeft ernaar deze incidenten te voorkomen door vroegtijdig te reageren op signalen. Mocht er toch een incident plaatsvinden, dan doen wij er alles aan om herhaling te voorkomen.

Hiervoor is een incidentenprocedure opgesteld. In deze procedure staan de verschillende acties beschreven en is vastgelegd op welke momenten de directie verplicht is een incident te melden bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

Definitie (bijna)incident:
‘Een onbedoelde gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt of medewerker heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.’


Wil je liever een melding volledig anoniem maken, zonder betrokkenheid van de VIM-coördinator?Neem dan contact op met onze vertrouwenspersoon.

VIM-formulier

  • Geef, indien gewenst, je naam op, zodat de VIM-coördinator contact met je kan opnemen over de afhandeling van de melding. Liever je naam niet doorgeven? Dat is ook mogelijk. Je melding wordt dan anoniem verwerkt.
  • Vul je e-mailadres in zodat we gemakkelijk contact met je kunnen opnemen.
  • De datum waarop het incident heeft plaatsgevonden.
    DD dash MM dash JJJJ
  • Het tijdstip waarop het incident heeft plaatsgevonden.
    :
  • Omschrijf het incident zo volledig mogelijk.
  • Omschrijf hoe het incident heeft kunnen ontstaan.
  • Geef alle betrokkenen aan die bij het incident betrokken waren. Houd de Ctrl-toets ingedrukt om meerdere selecties te maken.
  • Geef de namen op van degenen die betrokken waren bij het incident.
  • Geef één of meerdere locaties op waar het incident heeft plaatsgevonden. Door de knop Ctrl in te drukken kun je meerdere opties selecteren.
  • Omschrijf welke acties of maatregelen jij hebt genomen en welke acties of maatregelen je collega’s hebben getroffen.
  • Is het nodig om een melding te maken bij Veilig Thuis? Doe dit dan direct en bespreek het met je leidinggevende.
  • Indien er een cliënt betrokken is bij de melding, schrijf dan een rapportage in het cliëntdossier: – Een beschrijving van het incident – De tijd, locatie en datum van het incident – De betrokkenen bij het incident.

Hulp nodig?

Bel ons: 0486 – 436642

Wil je liever mailen of teruggebeld worden?

Laat dan hier een bericht achter