Aanmelden

Aanmelden

Om zorg te kunnen ontvangen vanuit Point O, zijn er een aantal stappen die je zelf moet ondernemen, naast de aanmelding bij Point O. Afhankelijk van het zorgproduct (begeleiding of behandeling), volg je een van de onderstaande trajecten. Hier lees je meer over het proces van aanmelding, intake en indicatie. Alle zorg die Point O biedt, wordt vergoed.

Aanmelden voor begeleiding

safehouse Schaijk – safehouse voor vrouwen – ambulante begeleiding – naastenondersteuning

Indicatiestelling vergoeding vanuit de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO)

Onze begeleidingsproducten worden gefinancierd via de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Als burger kun je hier aanspraak op maken door je te melden bij de gemeente waar je staat ingeschreven. De zorg wordt gefinancierd op basis van een WMO-indicatie.

  1. Aanmelden: cliënten dienen zich zelf aan te melden bij de gemeente van herkomst (waar ze ingeschreven staan). Dit kan meestal online of telefonisch. Neem contact op met de afdeling Sociaal Domein van de betreffende gemeente om te achterhalen welke route gevolgd moet worden.
  2. Indicatie: de gemeente moet een indicatie afgeven voordat zorg geleverd kan worden, zoals begeleiding of instroom in het safehouse.

Aanmelding bij Point O

  1. Telefonisch gesprek met casemanagement: bel naar 0486-436642. Tijdens dit gesprek worden de beschikbare zorgproducten besproken en vindt een screening plaats.
  2. Aanmeldpakket: na het telefonische gesprek ontvangt de cliënt een aanmeldpakket, dat ingevuld en geretourneerd moet worden.
  3. Intakegesprek: het intakegesprek wordt gehouden met de cliënt, de casemanager en de teamleider.
  4. Adviesgesprek: in dit gesprek wordt bekeken of de zorg die Point O biedt, aansluit bij de zorgbehoefte van de cliënt.
  5. Instroom: pas als aan alle toelatingseisen is voldaan en een indicatie is afgegeven door de gemeente, kan de zorg starten.

Aanmelden voor behandeling

dagbehandeling – klinische behandeling – traumabehandeling – motivatiebehandeling – individuele behandeling

Een aanmelding voor behandeling bij Point O is altijd een algemene aanmelding. Tijdens de intakeprocedure wordt, op basis van de hulpvraag, een behandeladvies opgesteld, dat tijdens het adviesgesprek met de regiebehandelaar wordt besproken. Persoonlijke voorkeuren en mogelijkheden van de cliënt worden hierbij meegenomen. Pas na een positief advies kan de behandeling starten. De intakeprocedure is vrijblijvend, wat betekent dat je na het advies kunt beslissen of je wel of niet gebruik maakt van het aanbod.

Indicatiestelling vergoeding vanuit de Zorgverzekeringswet (ZVW)

Voor vergoeding van je behandeling bij de zorgverzekeraar is een verwijsbrief van de huisarts nodig. Deze verwijsbrief is vereist voordat de intakeprocedure kan beginnen. De zorg wordt uiteindelijk vergoed door je zorgverzekeraar, met uitzondering van het eigen risico.

Voor sommige zorgverzekeraars kan het nodig zijn om eerst een machtiging aan te vragen voordat de zorg kan starten. Point O zal deze machtiging voor je aanvragen.


Aanmelding bij Point O

  1. Plannen van de screening, intake en adviesgesprekken: deze vormen samen de intakeprocedure. Zodra de verwijsbrief is ontvangen, wordt de cliënt door de casemanager gebeld.
  2. Gesprekken: de gesprekken worden zo snel mogelijk ingepland en dicht op elkaar, zodat snel duidelijk is welke behandeling het beste bij de cliënt aansluit.
  3. Behandeladvies en startdatum: op basis van het behandeladvies wordt een startdatum voor de behandeling gepland.

Aanmeldformulier Point O

Ik zoek hulp

Hulp nodig?

Bel ons: 0486 – 436642

Wil je liever mailen of teruggebeld worden?

Laat dan hier een bericht achter